Szkoła ucząca się
Jesteśmy Szkołą Uczącą Się W roku szkolnym 2002/2003 nasza szkoła brała udział w akcji “Szkoła z Klasą” zorganizowanej przez Centrum Edukacji Obywatelskiej i Gazetę Wyborczą. Po roku wytężonej pracy i wykonaniu postawionych przed nami zadań otrzymaliśmy tytuł “Szkoła z Klasą”.
Organizatorzy akcji zaprosili nas do kontynuacji działań w ramach kolejnego programu pod nazwą “Szkoła ucząca się”.
Pierwszym etapem realizacji programu było przeprowadzenie ogólnego badania jakości pracy szkoły . Przy badaniu tym wykorzystane zostały opinie zebrane przy użyciu ankiet wśród nauczycieli, uczniów i rodziców oraz informacje posiadane przez dyrekcję szkoły. Na podstawie zebranych w ten sposób danych przygotowany został przez zewnętrznych diagnostów “Raport z badania jakości pracy szkoły” , prezentujący ogólny obraz pracy szkoły, jej mocne strony oraz problemy do rozwiązania. Powstanie i późniejsza analiza raportu umożliwiła nam określenie kierunków dalszego rozwoju szkoły, zgodnych z oczekiwaniami rodziców, nauczycieli i uczniów.
- Wybraliśmy cztery standardy z poszczególnych obszarów pracy szkoły:
- STANDARD Nr 1 Uczniowie zachowują się w szkole mniej agresywnie
- STANDARD Nr 2 Nauczyciele wykorzystują technologię komputerową i informacyjną na zajęciach z różnych przedmiotów
- STANDARD Nr 3 Uczniowie znają i rozumieją swoje prawa i przestrzegają swoich obowiązków
- STANDARD Nr 4 Szkoła zachęca i stwarza warunki do współpracy z rodzicami
Powołaliśmy zespoły zadaniowe, które ustaliły wskaźniki do każdego ze standardów i przeprowadziły badania stanu początkowego. Na podstawie badań zespoły ustaliły kryteria sukcesu oraz plan realizacji zadań – tzw. EKR.
Centrum Edukacji Obywatelskiej przydzieliło każdej szkole “susowskiej” mentora, który udziela wskazówek dotyczących pracy w programie. Nasi nauczyciele biorą też udział w szkoleniach i spotkaniach organizowanych przez CEO.
Spotkaniem panelowym Szkoła Podstawowa nr 1 w Sokołowie Podlaskim podsumowała trzyletnią pracę w programie „Szkoła Ucząca Się”. Dotychczas placówka uzyskała miano „Szkoły z klasą”, kolejnym etapem było włączenie się w realizację programu SUS, co od niedawna potwierdza pamiątkowy emblemat zdobiący mury szkoły. Organizatorem programu jest Centrum Edukacji Obywatelskiej w Warszawie. Szkoły uczestniczące w programie dbają o podniesienie jakości własnej pracy poprzez współpracę uczniów i rodziców, a także refleksję nad praktyką dydaktyczną, wychowawczą i organizacyjną. Dowodem na podniesienie jakości pracy placówki w wymienionych zakresach były prezentacje zawierające szczegółową analizę wybranych zagadnień i ich wyników. Spotkanie panelowe poprowadziła Indira Lachowicz z CEO, która opiekowała się szkołą w trakcie realizacji programu.
– Spotykamy się dzisiaj na trzyletnim etapie realizacji programu dosyć ekskluzywnego klubu, do którego należy również ta szkoła. Ekskluzywnego, ponieważ jest ona jedną ze szkół, która z własnej inicjatywy, a nie z rozporządzenia, włączyła się do programu. Podjęła przed trzema laty trud podniesienia jakości swojej pracy, realizacji kilku celów. To dzisiejsze spotkanie jest takim jak gdyby zatrzymaniem w biegu, stop – klatką, kiedy patrzymy co już udało się nam zrobić i nad czym jeszcze musimy popracować – powiedziała Indira Lachowicz z CEO.
Przeprowadzenie badań i analiza problemów to ogrom pracy, w którą zaangażowali się nauczyciele szkoły. Ich przedstawiciele omówili następujące zagadnienia: Anna Adynowska – „Uczniowie znają i rozumieją swoje prawa i przestrzegają swoich obowiązków, Iwona Romanowska – „Szkoła zachęca i stwarza warunki do współpracy z rodzicami, Teresa Piwko – „Uczniowie zachowują się w szkole mniej agresywnie”, Katarzyna Adamczuk – „Nauczyciele wykorzystują technologię komputerową i informacyjną na zajęciach z różnych przedmiotów”. Prezentacje wywołały dyskusje panelistów, refleksje i wnioski, którymi podzielili się ze zgromadzonymi.
Wizyta gości, połączona ze zwiedzaniem szkoły, obserwacją zajęć dydaktycznych i prezentacją historii, zaowocowała oprócz wniosków licznymi gratulacjami. Uroczystość uświetnili goście m.in.: starosta sokołowski Antoni Czarnocki, wiceburmistrz Jerzy Maksjan, wiceprzewodniczący Rady Miejskiej Jan Rosochacki, naczelnik wydziału oświaty, Mieczysław Sobieszczak, wizytatorki Kuratorium Oświaty Delegatura w Siedlcach Barbara Radman i Hanna Bolesta, dyrektorzy sokołowskich szkół podstawowych, paneliści ze szkół w Węgrowie, Kałuszynie i Garwolinie biorący udział w programie, rodzice wraz z przewodniczącą Komitetu Rodzicielskiego Katarzyną Miłkowską oraz przedstawiciele samorządu uczniowskiego i nauczyciele. Szczególne podziękowania dyrektor szkoły, Zofia Steć złożyła na ręce rzeczników programu SUS: Jolanty Uścińskiej, Anny Korczakowskiej i Lidii Jankowskiej.
Oto kilka zdjęć z podsumowania tej akcji czyli tzw. panelu
Oficjalne rozpoczęcie panelu | Prezentacja szkoły przez uczniów |
Spotkanie z nauczycielami | Spotkanie panelistów z przedstawicielami samorządu szkolnego |
Zajęcia logopedyczne | Lekcja w nauczaniu zintegrowanym |
Lekcja języka niemieckiego | Podziękowania dla naszych gości panelistów |
Podziękowania dyrekcji dla naszych koordynatorów tego programu | Jesteśmy Szkołą Uczącą Się |